Realitatea Digitalizării în Procedurile de Înmatriculare Auto din 2024 și Minciuna din Spatele Fenomenului

Atunci când vorbim despre digitalizare, este crucial să înțelegem cum această formalitate este implementată în alte țări europene. Întregul sistem funcționează extraordinar de simplu, exemplificat excelent în Germania: cetățenii atașează fotografii pe platforma de transfer și înmatriculare (detalii în link). Documentele semnate sunt transmise prin e-mail, poștă sau platforma online către noul proprietar.

Realitatea Digitalizării În Înmatricularea Auto din România (pentru 2024):

În prezent, fiecare instituție are propria sa platformă. Astfel, pentru un simplu transfer auto (înmatricularea unei mașini second-hand cumpărate din România), este necesară înregistrarea pe mai multe softuri online. În paragrafele următoare, vom explora în detaliu această situație.

Cum Sunt Trimise Documentele Auto pe Platformele Instituțiilor?

Centrele de Taxe și Impozite sunt primele accesate în cazul unui transfer auto. Mașina este eliminată din evidențele fiscale sau radiată de pe numele vânzătorului și trece pe numele noului proprietar. Procedura devine realizabilă în mai mulți pași, specifici teritoriului țării noastre.

Prima etapă constă în eliminarea din evidențele fiscale sau radierea mașinii de pe numele vânzătorului. În cazul în care acesta are domiciliul în sectorul 4, operațiunea se desfășoară rapid, însă aceeași eficiență nu poate fi confirmată și pentru celelalte sectoare.

În sectorul 5, operațiunea poate dura 4 zile, doar dacă cetățeanul deține semnătura digitală. Aceeași situație se aplică și pentru centrele de Taxe și Impozite din sectoarele 3 și 6.

Pentru instituția de Taxe și Impozite din sectorul 1, este necesară prezența la ghiseu. Crearea contului implică vizita la ghiseu, chiar dacă semnătura digitală nu este necesară în acest caz. Ideea de digitalizare nu poate fi aplicată în acest context, deoarece procedura presupune prezența fizică la ghiseu și introducerea datelor pe platforma DGITL 1.

Situația Impunerii Mașinii pe Sectorul 1 Anulează Ideea de Digitalizare:

Pentru sectorul 1, după crearea contului, trebuie introduse datele pe platforma DGITL 1. Această procedură anulează conceptul de digitalizare, deoarece necesită prezența la ghiseu, iar introducerea datelor pe platformă nu aduce niciun beneficiu cetățeanului.

Discuții Despre Digitalizare în Prezent:

Singura platformă care funcționează eficient este cea de la Taxe și Impozite Sector 4. Celelalte aplicații au lacune semnificative în procesare și generează erori pentru multe operațiuni.

Cum Ar Trebui Gândită Modernizarea Înmatriculărilor Auto și a Digitalizării:

Primul și cel mai important pas este crearea unei platforme care să adune toate instituțiile implicate în serviciul de înmatriculare auto. Aceasta ar trebui să grupeze toate centrele într-un singur loc. Indiferent de localitatea de domiciliu, cetățenii ar trebui să acceseze această platformă și să își atașeze documentele.

Digitalizare Completă și Complexă: Crearea unei Platforme pentru Toate Instituțiile:

Conform declarațiilor Ministerului Transporturilor, se va crea o platformă funcțională în cadrul instituției SPCRPCIV, care va prelua transcrierile într-o formă online. Documentele vor fi încărcate după semnarea electronică. Cu toate acestea, aceste acțiuni nu simplifică viața cetățeanului, care trebuie să obțină documentele vizate de instituția de Taxe și Impozite și apoi să atașeze dosarul pe site-ul DRPCIV-ului. Observăm că procedura de depunere a documentelor auto se realizează doar pe baza semnăturii electronice.

Eliminarea Semnăturii Electronice din Procedura de Înmatriculare Auto:

Semnătura electronică este necesară pentru multe proceduri în activitatea unei persoane juridice, dar cetățenii obișnuiți nu au nevoie de acest obiect electronic costisitor. În cazul unei persoane fizice, semnătura digitală este folosită doar o singură dată: în cazul înmatriculării auto.

Conform declarației Ministerului Transporturilor, documentele pentru transferurile auto vor fi depuse doar pe baza semnăturii electronice. Astfel,…

Semnătura Electronică Trebuie Eliminată din Procedurile Realizate de Persoane Fizice:

Această cerință este inutilă pentru cetățenii de rând, iar costurile asociate semnăturii digitale nu sunt justificate pentru o singură operațiune: înmatricularea auto. Digitalizarea ar trebui să ofere o procedură simplificată și fără prezența la ghiseu.

Concluzie: Digitalizarea Trebuie Realizată Fără Prezența la Ghiseu